Les Affinités Recouvrées was produced by Cynthia Beth Rubin while artist in residence at I.ME.RE.C (Institut Mediterranéen de Recherche et de Création), under the auspices of VIDEOCHRONIQUES in Marseilles, France, coordinated by Joelle Metzger.

 

Les Affinités Recouvrées is an exploration of the strength of cultural ties. The various visual elements are based on references to historical sites and artifacts from the Moroccan Jewish community. Through the processes of the computer, they are mixed with references which show the influence of the Islamic culture. For the artist, who is Jewish of Ashkenasie origin, this work constitutes the research of culture which is close, and yet forgotten in the passages of history.

 

TECHNICAL INFORMATION:

The imagery in les Affinités Recouvées is based on still photographs taken by the director (Cynthia Beth Rubin) in Morocco. The video is completely computer generated. The original photographs were composited inside a Macintosh computer, using various software (Adobe Photoshop, Studio/32, Fractal Design Painter). None of the images that we see in the video actually exists in the real world. The movement was controlled by animation software (Morph, by Gryphon, and Macromind Director).

 

TECHNICAL ASSISTANCE: Kate Midgely, François Landroit

 

Version Francais:

 

Les affinités recouvrées ont été produite une period d'artiste en residence à I.ME.RE.C (Institut Mediterranéen de Recherche et de Création), avec le collaboration de VIDEOCHRONIQUES à Marseille, France. VIDEOCHRONIQUES est sous le direction de Joelle Metzger.

 

Les Affinités Recouvrées constitue une réflexion sur la profondeur des relations culturelles. Les différentes composantes des images dérivent de références aux lieux historiques et aux artefacts du peuple juif marocain. Elles sont mélangées, en utilisant divers procédés informaques, des images évoquant l’influence des peuples islamiques. Pour l’artiste, juive d’origine ashkénaze, il s’agit de la quéte d’une culture proche et oubliée dans les replis de l’histoire.

 

DESCRIPTION TECHNIQUE:

Dans l'animation par ordinateur, je pouvais porter l'attrait de l'ambiguïté de l'espace bidimensionnel dans un espace tridimensionnel inventé, en permettant des images de flotter entre l'abstraction et la représentation. Aucun vidéo réel été utilisé dans ce travaille, et aucun des endroits représentés existe comme nous les voyons dans l'animation. Logiciels: Adobe Photoshop, Studio/32, Fractal Design Painter, Morph, et Macromind Director.

 

ASSISTANCE TECHNIQUES: Kate Midgely, François Landroit

 

Selected Screenings:

 

2006 Yeshiva University Museum, New York NY

 

2004 Santa Cruz Digital Arts Festival, CA

 

2002 6th Festival Internacional de Video Arte, Lima Peru

ArtSci2002, New York NY

Buenos Aires Biennial, Argentina

e-phos 2002, Athens Greece

Malaysian Video Awards, National Art Gallery Kuala Lumpur

3Muestra Internacional de Videoarte Cartagena, Barranquilla Columbia

Incubation 2,trAce Conference, Nottingham UK

The Substation, Singapore

Videotage, Hong Kong

Playtime: Platform of Video Art, Johannesburg, South Africa

Fourth Annual Video Marathon, Art in General, New York NY

 

2001 Glasgow Festival (as part of CADE), Glasgow UK

National Art, Media and Design Educator’s conference, Dusit, Bangkok

MAAP, Brisbane, Australia

Digital Media Festival, University of Philippines, Diliman, Quezon City, Philippines

 

1998 Maghrebi Arts Festival, Binghamton, NY

 

1996 The Living Room Festival, Public Television, San Francisco CA

Pandaemonium Festival, Institute of Contemporary Art, London UK

 

1995 Boston Jewish Film Festival, Museum of Fine Arts, Boston MA (opening night)

Festival Art Vidéo, Casa Blanca, Morocco

Florida Film Festival, Orlando FL

Jewish Film Festival, Castro Theatre, Berkeley CA (opening night)

Vue sur les Docs, Marseilles, France

ISEA (International Symposium on Electronic Art,) Montréal, Québec

Jewish Video Festival, Judas Magnes Museum, San Francisco CA (honorable mention)

Art in General, New York City NY

Second International New York Video Festival, The Thread Waxing Space NYC, NY

Middle East Studies Association FilmFest, Washington, DC

Candid Camera, Lodz, Poland

SERMEISS - Southeast Regional Middle East Islamic Studies Seminar

 

1994 DEAF Seminar: computer animation, Lantaren/Venster Theatre, Rotterdam The Netherlands

Les Rendez-Vous d’Imagina, Paris and Marseilles, France

Instants de Vidéo, Manosque France

Cable Television Broadcast, Toulouse France

Musée d’Art Contemporain, Grenoble France.

Cynthia Beth Rubin   ©2021